Artikel
1.1 Naam, zetel, duur
1.
De vereniging draagt de naam
Noordelijke Pomologische Vereniging. Zij is gevestigd in de gemeente Westerveld.
2.
De vereniging is aangegaan voor
onbepaalde tijd.
De
vereniging heeft tot doel:
a.
Het
behouden van oorspronkelijke en oude fruit(boom)rassen met het oog op de waarde
van hun genetische eigenschappen voor hedendaagse en toekomstige fruitteelt,
hun waarde voor de biodiversiteit alsmede hun waarde in historische
cultuurlandschappen;
b.
De
instandhouding en verdere ontwikkeling van collecties van historische
fruitrassen om het voortbestaan van oude variëteiten zo goed mogelijk te
waarborgen;
c.
Het
samenbrengen van kenners en geïnteresseerden die oude fruitbomen hebben,
verzamelen en vermeerderen en/of op andere wijzen kunnen bijdragen aan kennis
over en behoud van oude fruitrassen in Nederland;
Artikel
1.3 Middelen
De
vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door:
a.
het duurzaam in stand houden van haar
ruim dertig jaar oude collectieboomgaard
in Frederiksoord en het realiseren van meer aanplant- en bewaarlocaties om het behoud
van zeldzame rassen verder te waarborgen;
b.
het (doen) determineren en
classificeren van fruitsoorten, rassen en mutaties op verzoek van particulieren,
overheden, groenbedrijven en andere organisaties;
c.
voorlichting geven over verzorging en
behoud van fruitbomen, onder meer door het verzorgen van cursussen en informatiebronnen;
d.
Het adviseren, begeleiden en zo nodig in
rechte bijstaan van particulieren en organisaties die ijveren voor behoud van
waardevolle fruitbomen;
e.
het bevorderen van kennis en interesse
bij het algemene publiek over oorspronkelijke en oude fruitrassen en hun gebruiksmogelijkheden
alsmede over de ecologische waarde van fruitbomen in het algemeen;
f.
samenwerking
met zusterverenigingen in binnen- en buitenland, met organisaties die verwante thema’s
hebben zoals ecologie, biodiversiteit, soortenbescherming en natuurbeheer
almede met instellingen voor onderwijs en wetenschappelijk onderzoek.
g.
en voorts al hetgeen met een en ander
rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
1.
Het gewone lidmaatschap van de
vereniging is een persoonlijk lidmaatschap. Dit staat open voor natuurlijke
personen van achttien jaar en ouder. Alleen het gewone lid is lid in de zin der
wet.
2.
Organisaties, al dan niet in de vorm
van rechtspersonen, kunnen verzoeken om toelating tot het buitengewoon lidmaatschap van de vereniging. Het
buitengewoon lidmaatschap is niet overdraagbaar.
3.
Het bestuur beslist over de toelating tot
het lidmaatschap. Bij niet-toelating kan de Algemene Vergadering alsnog tot
toelating besluiten.
4.
Het gewone lidmaatschap geeft alle
rechten en plichten die er aan verbonden zijn, behoudens de beperkingen die in
Statuten of de reglementen, vastgesteld bij of krachtens besluit van de
Algemene Vergadering, zijn gegeven.
5.
Het
lidmaatschap eindigt:
a. door de dood van het lid dan wel de
ontbinding van de organisatie;
b. door opzegging door het lid;
c. door opzegging door de vereniging;
d. door ontzetting.
4. Het lid kan zijn lidmaatschap slechts
opzeggen tegen het einde van het kalenderjaar; dat moet gebeuren via een
schriftelijk bericht aan het bestuur, met inachtneming van een opzegtermijn van
ten minste vier weken. Als de opzegging niet tijdig wordt gedaan, loopt het
lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende kalenderjaar. Het
lidmaatschap eindigt na opzegging door het lid echter met onmiddellijke ingang:
a. indien redelijkerwijs van het lid niet
gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren;
b. binnen een maand nadat een besluit waarbij
de rechten van de leden zijn beperkt of hun verplichtingen zijn verzwaard, aan
een lid bekend is geworden of medegedeeld , tenzij het betreft een wijziging
van de geldelijke rechten en verplichtingen;
c. binnen een maand nadat een lid een besluit
is meegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere rechtsvorm of tot
fusie.
5.
Het
bestuur kan namens de vereniging het lidmaatschap opzeggen tegen het einde van
het lopende boekjaar:
a.
wanneer een lid na daartoe bij
herhaling schriftelijk te zijn aangemaand op één november van het lopende boekjaar
niet volledig aan zijn geldelijke verplichtingen jegens de vereniging heeft
voldaan;
b.
wanneer
het lid heeft opgehouden te voldoen aan de vereisten die op dat moment door de
statuten voor het lidmaatschap worden gesteld.
De
opzegging gebeurt schriftelijk met opgave van redenen. De opzeggingstermijn is
ten minste vier weken. Als de opzegging niet tijdig is gedaan, loopt het
lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende boekjaar. De opzegging
kan evenwel onmiddellijke beëindiging van het lidmaatschap tot gevolg hebben,
wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet kan worden gevergd het
lidmaatschap te laten voortduren.
6.
Ontzetting
uit het lidmaatschap kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd
met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging handelt of wanneer
het lid de vereniging op onredelijke wijze benadeelt. Zij geschiedt door het
bestuur, dat het lid zo spoedig mogelijk van het besluit in kennis stelt, met
opgave van de redenen. Het betrokken lid is bevoegd binnen één maand na de
ontvangst van de kennisgeving in beroep te gaan bij de algemene
ledenvergadering. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid
geschorst. Een geschorst lid heeft geen stemrecht.
7. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een
boekjaar eindigt, blijft de jaarlijkse bijdrage voor het geheel door het lid
verschuldigd, tenzij het bestuur anders beslist.
Artikel 1.5 Het ere-lidmaatschap
1.
De
Algemene Vergadering kan, op voordracht van het Bestuur, het ere-lidmaatschap
toekennen aan een lid dat zich als persoon heeft onderscheiden door zijn
of haar bijzondere betekenis voor en betrokkenheid bij de vereniging en haar
doelstellingen.
2.
Het
bestuur is bevoegd om het erelid te ontheffen van contributiebetaling.
HOOFDSTUK 2 BESTUUR
Artikel
2.1 Algemeen
1.
Behoudens
beperkingen volgens de Statuten is het bestuur belast met het besturen van de
vereniging. Bij de vervulling van hun taak richten de bestuurders zich naar het
belang van de vereniging en de met haar verbonden onderneming of organisatie.
2
. Het bestuur behoeft
voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de Algemene Vergadering voor
besluiten tot:
a.
het huren of op andere wijze in gebruik of genot verkrijgen van
registergoederen;
b. het aangaan van overeenkomsten waarbij aan
de vereniging een bankkrediet wordt verleend;
c. het aangaan of verstrekken van leningen;
d. het optreden in
rechte, waaronder begrepen het voeren van arbitrale procedures, doch met uitzondering
van het nemen van conservatoire maatregelen en van die rechtsmaatregelen die
geen uitstel kunnen lijden.
3.
Het
bestuur vertegenwoordigt de vereniging voor zover de wet niet anders bepaalt.
De bevoegdheid tot vertegenwoordiging komt tevens toe aan de voorzitter en de
penningmeester gezamenlijk of aan de secretaris en de penningmeester
gezamenlijk of aan de voorzitter en de secretaris gezamenlijk.
4. Tenzij de Algemene Vergadering anders beslist, ontvangen bestuurders geen bezoldiging voor hun werkzaamheden ten behoeve van de vereniging.
Artikel
2.2 Omvang en benoeming
1.
Het
bestuur bestaat uit een oneven aantal van ten minste drie en ten hoogste zeven
personen. De Algemene Vergadering stelt het aantal bestuurders vast bij Huishoudelijk
Reglement. De bestuurders worden uit de leden benoemd door de Algemene
Vergadering.
2.
Zowelbijkandidaatstellingalsnabenoemingmeldteen bestuurderzijn/haaractuelefuncties,al dan niet bezoldigde nevenfuncties,
zakelijke en persoonlijke belangen en betrokkenheden, opdat tijdig een
voorziening kan worden getroffen bij mogelijke strijdigheden met de uitoefening
van de bestuurstaken. De benoemde bestuurder overlegt een schriftelijke
verklaring inhoudende dat hij bereid is een functie in het Bestuur te
aanvaarden en zich bewust is van de verplichtingen die uit de wet, de statuten
en aanvullende verenigingsreglementen voortvloeien. Deze bewilligingsverklaring
maakt als Bijlage 2 onderdeel uit van het huishoudelijk reglement.
3.
Het
huishoudelijk reglement regelt de wijze waarop de werving en kandidaatstelling
verlopen. Bij het ontstaan van een tussentijdse vacature in het bestuur wordt
zo spoedig mogelijk in opvolging voorzien. Als het aantal bestuurders beneden
de drie is gedaald, blijft het bestuur bevoegd, maar het moet dan zo spoedig
mogelijk een Algemene Vergadering bijeenroepen waarin de voorziening in de vacature(s)
aan de orde komt.
De zittingstermijn van de bestuurders bedraagt ten minste twee en ten hoogste vier jaar. De Algemene Vergadering stelt de termijn vast bij Huishoudelijk Reglement.
2.
De
bestuursleden treden bij het einde van de zittingstermijn af of worden dan
geacht af te treden. Een lid dat is benoemd in een tussentijdse vacature,
treedt af op het moment dat zijn voorganger zouaftreden. Een aftredend bestuurslid kan zich tweemaal
aansluitend kandidaat stellen voorherbenoeming.
3.
Het
bestuur voorziet in een rooster voor aantreden, aftreden en beschikbaarheid
voor herbenoeming om tijdig in vacatures te kunnen voorzien en daarmee de
continuïteit en de overdracht van kennis binnen het bestuur te waarborgen.
Artikel
2.4 Schorsing en ontslag
1.
De
bestuurders worden geschorst en ontslagen bij besluit van de Algemene
Vergadering, genomen met ten minste tweederde van de uitgebrachte stemmen. Een
schorsing die niet binnen drie maanden wordt gevolgd door een besluit tot
ontslag, eindigt door het verloop van die termijn.
2.
Een
bestuurder kan te allen tijde zelf ontslag nemen. Hij is echter verplicht tot behoorlijke
overdracht van de taken en van de middelen die hij van de vereniging tot zijn
beschikking had.
1.
De
voorzitter, secretaris en penningmeester worden in functie benoemd. Zij vormen
samen het dagelijks bestuur. Het bestuur voorziet in een nadere regeling van
hun taken en verantwoordelijkheden en voor waarneming in geval van belet of
ontstentenis.
2.
De
bestuurders verdelen de bestuurlijke werkzaamheden in onderling overleg. Het
huishoudelijk reglement legt vast hoe verantwoordelijkheden, onderlinge
informatievoorziening en intern toezicht binnen het bestuur worden gewaarborgd.
3.
Het
Bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn
taak te laten ondersteunen of uitvoeren door werkgroepen.
HOOFDSTUK 3 DE ALGEMENE VERGADERING
Artikel
3.1 Algemeen
1.
Aan
de Algemene Vergadering komen alle bevoegdheden toe die niet door de wet of de
Statuten aan andere organen zijn opgedragen. Alle leden hebben toegang tot de
Algemene Vergadering en zij hebben daar ieder één stem.
2.
De
Algemene Vergadering heeft in het bijzonder de volgende bevoegdheden:
a.
benoeming,
schorsing en ontslag van de bestuurders;
b.
vaststellen
en wijzigen van de Statuten en Reglementen van de vereniging;
c.
vaststellen
van jaarrekening en financiële verantwoording over het afgelopen boekjaar;
d.
verlenen
van kwijting aan het Bestuur voor het door hem gevoerde beleid;
e.
vaststellen van de jaarlijkse ledenbijdrage/contributie;
f.
goedkeuren
van het jaarplan en de begroting voor het nieuwe boekjaar;
g.
algemeen
toezicht op de wijze waarop de doelstellingen van de vereniging worden nagestreefd.
3.
De
algemene vergadering kan een huishoudelijk reglement vaststellen en wijzigen,
waarin onderwerpen worden geregeld waar deze statuten niet of niet volledig in
voorzien. Het huishoudelijk reglement mag niet in strijd zijn met de wet, ook
waar die geen dwingend recht bevat, noch met de statuten.
Artikel
3.2 Vergaderingen
1.
De Algemene
Vergadering komt ten minste éénmaal per
jaar bijeen. Voorts wordt de Algemene Vergadering bijeengeroepen zo vaak als
het Bestuur dit wenselijk acht. De bijeenroeping vindt plaats door middel
van een aan alle leden te zenden schriftelijke mededeling. Aan het vereiste
van schriftelijkheid wordt voldaan als de oproep elektronisch is vastgelegd.
2.
Uiterlijk zes maanden
na afloop van het boekjaar stelt de Algemene Vergadering het jaarverslag, de
balans en de staat van baten en lasten vast. Voorts beoordeelt de Algemene
Vergadering het jaarplan en de begroting voor het lopende boekjaar die het
Bestuur ter goedkeuring voorlegt.
3.
De Algemene
Vergadering wordt eveneens bijeengeroepen wanneer ten minste tien procent (10
%) van het aantal leden dit schriftelijk aan het Bestuur verzoekt onder opgave
van de te behandelen onderwerpen. Als het Bestuur niet binnen veertien dagen na
ontvangst van dit verzoek de bijeenkomst heeft uitgeschreven tegen een datum
die ligt binnen vier weken na het verzoek, zijn de verzoekers bevoegd hiertoe
zelf over te gaan.
4.
De
Algemene Vergadering vindt plaats in een fysieke bijeenkomst, tenzij dit op
grond van een (tijdelijk) wettelijk voorschrift onmogelijk is, terwijl uitstel
naar het oordeel van het bestuur onwenselijk is. De Algemene Vergadering kan in
dat geval rechtsgeldig plaatsvinden via een elektronische verbinding, waarbij op
een vergelijkbare wijze met fysieke bijeenkomsten geverifieerd wordt dat de
aanwezigen stemgerechtigd zijn en de betrouwbaarheid van de stemprocedure is gewaarborgd.
5.
Het huishoudelijk
reglement kan nadere regels geven over de organisatie van de Algemene
Vergadering, de oproeping ter vergadering, de vergaderorde en de openbaarmaking
van vergaderstukken en notulen van ten behoeve van de leden.
1. De
leden van de Algemene Vergadering brengen elk één stem uit. Elk lid stemt
zonder last of ruggespraak. Het huishoudelijk reglement kan regelen dat een lid
onder voorwaarden zijn stem ter vergadering kan uitbrengen door middel van een
schriftelijke machtiging aan een ander lid van de Algemene Vergadering. Een stemgerechtigde kan voor ten
hoogste twee personen als gevolmachtigde optreden.
2. Tenzij
de wet of deze Statuten anders bepalen, worden alle besluiten van de Algemene
Vergadering genomen met gewone meerderheid van stemmen.
3. De stemmingen geschieden schriftelijk door
middel van ongetekende, gesloten briefjes. Blanco stemmen worden beschouwd als
niet te zijn uitgebracht. Mondelinge besluitvorming, bijvoorbeeld door
handopsteking of bij acclamatie is mogelijk, tenzij een lid hoofdelijke en/of
schriftelijke stemming verlangt.
4. Heeft bij een stemming over personen niemand
de volstrekte meerderheid verkregen, dan vindt een tweede stemming plaats
tussen de twee personen die de meeste stemmen op zich verenigen. Als dan de
stemmen staken, beslist het lot. Als de stemmen staken bij een voorstel dat
niet de benoeming van personen betreft, dan is het voorstel verworpen.
5. Een ter vergadering door de voorzitter uitgesproken
oordeel dat een besluit is genomen, is beslissend. Wordt echter de juistheid
van dit oordeel ter plaatse onmiddellijk betwist, dan vindt hertelling van de
schriftelijke stemmen plaats of wordt de mondelinge stemming herhaald.
HOOFDSTUK
4 FINANCIËN
1.
De
geldmiddelen van de vereniging bestaan uit:
a.
de
jaarlijkse contributie en eventuele andere bijdragen van de leden;
b.
subsidies;
c.
schenkingen,
legaten en erfstellingen;
d.
renten
en overige baten, voorvloeiende uit het vermogen van de vereniging;
e.
alle
andere baten.
2.
Het
huishoudelijk reglement geeft een regeling voor de wijze waarop het bestuur
schenkingen, legaten en erfstellingen beoordeelt of laat beoordelen voor het tot
aanvaarding kan besluiten.
1.
Het
boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot en met 31 december van ieder
kalenderjaar.
2.
Het
bestuur houdt een zodanige administratie bij van de vermogenstoestand
van de vereniging, dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen
kunnen worden gekend. Het Bestuur zal de administratieve gegevens gedurende de wettelijke termijn bewaren.
3.
Binnen
zes maanden na afloop van het boekjaar, tenzij de Algemene Vergadering op grond
van bijzondere omstandigheden deze termijn met ten hoogste vier maanden heeft
verlengd, brengt het bestuur aan de Algemene Vergadering een bestuursverslag
uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid.
4.
Eveneens
legt het bestuur dan de balans en de staat van baten en lasten, voorzien van een
toelichting, ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering. Deze stukken
worden ondertekend door de bestuurders. Ontbreekt de ondertekening van een of
meer van hen, dan wordt dit vermeld met opgave van redenen. Na verloop van de
gestelde termijn kan ieder lid in rechte van de gezamenlijke bestuurders
vorderen dat zij deze verplichtingen nakomen.
5.
In
overeenstemming met art. 2:48 BW onderzoekt een door de Algemene Vergadering
benoemde commissie, bestaande uit twee leden die geen deel uitmaken van het
bestuur, vooraf de stukken. Deze commissie brengtaan de Algemene
Vergadering verslag uit van haar bevindingen. Het bestuur is verplicht om de
commissie, in overeenstemming met ten behoeve van haar onderzoek alle door haar
gevraagde inlichtingen te verschaffen, desgewenst de kas en de waarden te tonen
en inzage in de boeken en bescheiden van de vereniging te geven.
1.
Als
de Algemene Vergadering geen goedkeuring verleent aan de balans en de staat van
baten en lasten, benoemt zij een tweede onderzoekscommissie, bestaande uit
tenminste drie andere leden, die een nieuw onderzoek uitvoert naar de stukken.
De derde volzin van artikel 4.2 lid 5 is van overeenkomstige toepassing.
2.
De
commissie brengt binnen een maand na haar benoeming aan de Algemene Vergadering
verslag uit van haar bevindingen. Als de Algemene Vergadering ook dan haar goedkeuring
weigert, neemt zij al die maatregelen die zij in het belang van de vereniging
nodig acht.
HOOFDSTUK
5 STATUTENWIJZIGING, ONTBINDING, FUSIE
1.
Voor
een besluit tot wijziging van de statuten en voor een besluit tot aangaan van
een fusie of ontbinding van de vereniging is een meerderheid vereist van ten
minste tweederde van de geldig uitgebrachte stemmen in een Algemene Vergadering,
ongeacht het aantal aanwezige leden. Een bepaling in de statuten die de
bevoegdheid tot wijziging van een of meer andere bepalingen beperkt, kan
slechts worden gewijzigd met inachtneming van de gelijke beperking.
2.
De
oproep voor deze Algemene Vergadering wordt ten minste veertien dagen vóór de
vergadering gedaan, met de mededeling dat daarin een voorstel tot
statutenwijziging, fusie of ontbinding zal voorliggen. Het schriftelijke
voorstel daartoe, waarin de voorgedragen wijziging, fusie of ontbinding
woordelijk is opgenomen, wordt op een daartoe geschikte plaats voor de leden
ter inzage gelegd tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt
gehouden.
Artikel
5:2 Notariële akte
1.
De
statutenwijziging treedt pas in werking nadat daarvan een notariële akte is
opgemaakt. Ieder van de bestuurders is bevoegd de akte van statutenwijziging te
doen verlijden.
2.
De
bestuurders zijn verplicht een authentiek afschrift van de akte van
statutenwijziging en een volledige doorlopende tekst van de Statuten, zoals
deze na de wijziging luiden, neer te leggen ten kantore van het
handelsregister.
1.
De
vereffening geschiedt door het Bestuur, tenzij de Algemene Vergadering op een
andere wijze hierin voorziet. De vereffenaars doen opgave van de ontbinding aan
het handelsregister.
2.
De
vereniging blijft na ontbinding voortbestaan voor zover dit tot vereffening van
haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de
statuten en reglementen zo veel mogelijk van kracht. In stukken en
aankondigingen die van haar uitgaan, wordt aan haar naam toegevoegd "in
liquidatie".
3.
Het batig liquidatiesaldo na vereffening wordt
uitsluitend uitgekeerd aan een door de algemene vergadering
aan
te wijzen fiscaal erkende algemeen nut beogende Nederlandse instelling met een
gelijksoortige doelstelling. Op dit besluit is het bepaalde in artikel 5:1 van
overeenkomstige toepassing.
4.
De
vereniging houdt op te bestaan op het tijdstip waarop geen aan haar, dan wel
aan de vereffenaars bekende baten en lasten meer aanwezig zijn. De vereffenaars
doen van de beëindiging opgave aan het handelsregister.
5.
Na
afloop van de vereffening worden de boeken en bescheiden van de ontbonden
vereniging gedurende de wettelijke termijn bewaard. Bewaarder is degene die
door de vereffenaars als zodanig is aangewezen. Binnen acht dagen nadat diens
bewaarplicht is ingegaan, doet deze hiervan opgave aan het handelsregister.
HOOFDSTUK
6 SLOTBEPALINGEN
Artikel
6:1 Geschillen
1.
Alle
geschillen tussen de vereniging en haar leden betreffende de rechten en
verplichtingen voortvloeiend uit het lidmaatschap worden beslecht door de Algemene
Vergadering, met uitzondering van die geschillen waarvoor in of krachtens de
Statuten een andere rechtsgang is bepaald.
2.
Het
huishoudelijk reglement geeft regels voor de behandeling van geschillen tussen
bestuurders.
Artikel
6:2 Overige situaties
In alle gevallen waarin de Wet, de Statuten, het Huishoudelijk Reglement of eventuele andere Verenigingsreglementen niet voorzien, beslist de Algemene Vergadering.